miercuri, 5 martie 2008

Cum sa cumperi masina in USA

O sa va vorbesc despre cum mi-am cumparat masina in SUA. In Romania nu am masina. In America, in anul 2007 mi-am cumparat prima mea masina. Modalitatile de a cumpara o masina sunt diverse, cele mai utilizate sunt cele ale intelegerii directe (cunosti cumparatorul), prin dealer, sau cu ajutorul internetului.
S-a facut mai demult o statistica, si oamenii au fost intrebati sa clasifice, dupa parerea lor, onestitatea meseriilor. Poate surprinzator, insa pe primul loc nu au fost politicienii, nu avocatii, ci vanzatorii de masini.
Intr-adevar, am avut ocazia sa discut cu niste vanzatori de masini in SUA, si sunt foarte buni. Te plimba si iti povestesc ce vrei sa auzi pana semnezi pentru masina.
Vanzatorii de masini iti pot vinde masini lovite, reconditionate, iar tu sa crezi ca de fapt sunt noi.
Exista o lege in America ce protejeaza cumparatorul de "fente" ale vanzatorilor de masini, iar legea se numeste "lemon law". Practic, ai o garantie a masinii in momentul in care o cumperi de la un dealer. Din cate am observat, cel mai simplu este pentru un dealer sa adauge un "sell as is" (adica vinde masina exact in starea cum e), iar cumparatorul nu poate ridica pretentii daca a acceptat masina asa cum e.
In fine, sa revin la masina. Cred ca cel mai bun loc in care poti sa iti gasesti masina este www.craigslist.org
Acesta este unul din cele mai cunoscute portaluri pentru cumpararea/vanzare de lucruri din SUA. Tot aici sunt sectiuni pe orase, poti chiar sa iti gasesti chirie, sa cumperi computere, sa gasesti mobila gratis etc.
Nu prea ma pricep la masini, dar la ce trebuie sa fii atent cand cumperi o masina de pe net:
  • marca
  • Anul de fabricatie a masinii;
  • cati kilometri/mile are la bord;
  • cand a fost facuta revizia ultima data;
  • daca are emission test trecut;
  • merg franele?
  • merge directia?
  • are ABS?
  • daca are "safety test" trecut;
  • cat mpg (miles per gallon) are? (consumul de benzina)
  • cand a fost schimbat uleiul ultima data;
  • cand a fost schimbat "timing-belt-ul " (nu stiu sa traduc exact, poate ma ajutati voi [=Cureaua de distributie- Mersi, Alex!])?
  • cutie manuala/automata (in SUA majoritatea masinilor au cutie automata)
  • merge aerul conditionat? ("AC" - air conditioning): poate voua nu va place, dar daca va ganditi sa revindeti masina, americanii se uita prima oara la asta!
  • are inchidere centralizata?
  • are centuri de siguranta/ perne de aer?
  • Culoarea masinii! (in virginia, pentru masinile vopsite in rosu, asigurarea era mai scumpa!)
  • starea uleiului/semnalizarea/faruri/stergatoare/conditia pneurilor/tipul pneurilor- iarna, vara
Poate mai veniti cu idei pe care sa le scriu. Ideea e ca trebuie sa fiti foarte atenti cand cumparati masina, ca poate nu stiti sa o reparati daca se strica. Nu stiti prea multe despre masini, luati un prieten care se pricepe atunci si o sa fiti castigati.
Sa evitati pe cei care va ofera sa faceti targul cu carte de credit/plati bancare. Sunt multi tzepari pe siteurile respective. Cel mai bine este sa platiti cash, caci probabil va veti lua o masina de maxim 4000 USD, caci pentru o vara de munca in state nu se merita mai mult pe masina.
Nu uitati, cu cat este mai tare masina, cu atat veti plati si asigurarea mai mult, asa ca atentie la ce cumparati,
Din ce am aflat cat am fost in state, masinile japoneze sunt de preferat altora: toyota e rege in America, deoarece are consum mic, nu se strica. Problema e cand trebuie sa o repari, ca gasesti piese foarte scump, si e mai complicat sa le repari.
Daca iti iei o masina americana, un Ford, un Chevrolet, o sa ai piese de schimb intotdeauna, dar nu sunt asa de rezistente ca si cele de fabricatie straina si nici nu au consumul asa de eficient.
O alta clasa superioara sunt masinile europene gen BMW si Mercedes, care sunt foarte bine privite in SUA, caci sunt eficiente, nu se strica, si, de ce nu, confera status proprietarului.
Dupa cautari indelungi, am gasit oferta masinii pe care am cumparat-o:
Chevrolet Malibu Sedan, 4 usi, 1998, inchidere centralizata, 2 airbaguri, casetofon si cd player, automatic, aer conditionat, usi electrice, scaun reglabil electric, spatiu mult in ea.
Masina perfecta de familie, dar la fel de buna si pt studentii romani :)
Problema la ea era ca avea 140mii mile, foarte mult pt ea, insa pretul era ffff mic, 1500 $.
De obicei fiti precauti la preturile mici, ca pot ascunde probleme la motor sau alte defectiuni ce nu aveti cum sa le ghiciti.
Daca stati bine cu banii, puteti cere de la DMV istoricul masinii, insa acesta costa cam 20-30 USD. Se merita daca aveti degand sa investiti multi bani in masina.
Cel mai important, cand mergeti sa vedeti masina, luati macar un prieten cu voi, ca nu se strica si o a doua parere. Masina mea a fost f ieftina, mai ales ca vanzatoarea era o studenta care urma sa se reintoarca in Europa, si avea de gand sa vinda masina.
Isi cumparase bilet de avion de intoarcere, si se grabea sa vinda masina.
I-am dat banii si am semnat talonul.
Talonul este o simpla foaie A4, eliberata de DMV, pe care scrie tipul masinii, datele tehnice, si proprietarul.
In caz de vanzare-cumparare, se scrie noul propietar pe talon, si talonul este dus a doua zi la DMV, sa se reprinteze unul nou.
Atat. Fara batai de cap. Un singur act sa vinzi/cumperi masina.
Cand primesti/dai banii, faci un proces verbal de mana. SIMPLU.

Pentru asigurarea masinii, iti recomand cu caldura GEICO. Ei mi-au dat pret fff bun pt perioada cand am fost in state. Daca esti student eminent, poti sa primesti si discount!
Asigurarea m-a costat pt 3 luni de zile 250 USD, iar cand am vandut masina inainte de expirarea asigurarii, am primit si o parte din bani inapoi (refund) de la ei. Firma serioasa!
O sa revin cu poze.

Un comentariu:

Anonim spunea...

craiglist pe mine ma cam deprima, plus ca ce am vazut de la persoane fizice in categoria sub 5000$ sunt rufarite rau, cu directie praf si bucse praf, probabil si cu altele. mai nou, e criza de masini japoneze (mama lui de tzunami si cutremur..), asa ca toate au preturile relativ umflate. probabil si scumpirea benzinei are legatura cu asta.
2 lucruri pot adauga deocamdata, desi inca nu am gasit o masina in circa 1 saptamana, dupa vreo 50-60 vazute, si merg inca cu una imprumutata:

1. mereu verificati preturile pe Kelley blue book, www.kbb.com. daca sunt prea mari sau prea mici ceva nu e ok.
2. sunt citiva dealeri, cel putin in zona asta, care cumpara masini multe si ieftine, si mai si dezmembreaza. repara minimum la ele, dar au preturi decente si foarte multe masini. la restul dealerilor, inclusiv la reprezentantele mari, preturile sunt muult muult mai mari (aproape duble) iar targuitul cu profesionisti care vor profit maxim la fiecare din cele 10-15 masini pe care le-au aranjat, e cam greu pentru unu abia aparut aici.

in fine, o sa mai postez si continuarea povestii cu gasit masina. eu vreau sa ma si plimb putin cu familia, deci nu pot cumpara 1 junk doar de dus la servici si acasa, la care sa renunt eventual daca se strica ceva important, dar nici nu pot plati peste 5-6000. apropo, preturile peste tot sunt FARA taxe, in louisiana taxele (TVA) sunt 9%, cica destul de piperate fata de alte state.

edi from louisiana